Miért jobb a nyomatékszenzoros pedelec?
Sokan furcsán néznek rá, egyesek a sportértékét vitatják, mások a legjobb közlekedési alternatívának tartják. Ha azt mondjuk, „citius, altius, fortius”, akár gondolhatunk is egy elektromos biciklire, hiszen teljes mértékben igaz rá: gyorsabban, magasabbra, erősebben.
Annyi biztos, hogy az elektromos rásegítésű kerékpárok elterjedése nagy mértékben felgyorsult. A nyugati trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a jövő az e-bike. Míg 2010-ben 580.000 darab talált gazdára az EU-ban, 2018-ban ez a szám már 2.775.000-re nőtt. (Conebi, 2019.) A német piacon (Európa legnagyobb elektromos kerékpár piacán) a 2018-as 980.000 darab 2019-re meghaladta az 1.360.000 darabot. (statista.com, 2020.) Hazánkban 2018-ban 5.000 darab pedelecet vásároltak 2018-ban. (Conebi, 2019.)
Az ötezer darabos eladás 2020-ban várhatóan nagy mértékben nőni fog, köszönhetően az Információs és Technológiai Minisztérium által októberben kiírásra kerülő állami támogatásról szóló pályázatnak.
A támogatás mértéke a következőképpen alakul: 90.000 forint jár a pedálszenzoros és 150.000 forint a nyomatékszenzoros e-bike vásárlásra.
Értelemszerűen azért jár több támogatás a nyomatékszenzoros biciklikre, mert ezek a típusú kerékpárok jellemzően drágábbak, mint az egyszerűbb modellek.
De mi a különbség a pedálszenzoros és a nyomatékszenzoros elektromos bicikli között? Miért jobb (és drágább) a nyomatékszenzoros e-bike, milyen pedelecet válasszak?
A pedálszenzoros e-bike-ról annyit kell tudni, hogy a motor akkor kapcsol be, amikor érzékeli a hajtókar forgását, és addig működik, amíg forog a hajtókar, vagy be nem húzzuk a féket.
A Neuzer Zagon ebike egy pedálszenzos pedelec.
Ezzel szemben a nyomatékérzékelős biciklik működése sokkal kifinomultabb. Nézzük meg, miért?
Ezekben a bicajokban jellemzően középen a hajtókarnál van a motor. Ez egyébként a súlypont elhelyezkedését, a súlyeloszlást javítja az első- vagy hátsó motoros biciklikhez képest. A motor rásegítésének mértékét csak a kezelőfelületen, gombokat nyomkodva tudjuk állítani.
A nevében is szerepel, hogy ez a rendszer a nyomatékot érzékeli, annak mértékét, nem csupán a pedál forgását. Ha finoman rálépünk a pedálra, a motor csak kis teljesítményt ad le, nem ugrik meg a bicikli. Amikor viszont gyorsítani kell, vagy egy emelkedőn megyünk és rendesen beletaposunk, a nagyobb nyomatékot érzékelve a motor is nagyobb teljesítményt ad le. Ennek a módszernek köszönhetően kevésbé vesszük észre, hogy e-bike-on ülünk, a kerékpározás élménye sokkal jobban megmarad és az akkumulátor kihasználása is mindig a legjobb. A rásegítés mértéke így a pedálozás erősségétől is függ, és ezeknél a kerékpároknál is van lehetőség a vezérlőszerven beállítani, hogy mekkora rásegítést adjon az elektromos motor.
A Neuzer Novara egy nyomatékos (90Nm!) középmotoros bicikli, nyomatékszenzorral.
Nagy előnye tehát az ilyen rendszereknek, hogy a kerékpár nem ugrik meg induláskor, vagy nem kapar ki kavicsos kanyarban. A tekerés elményét tehát nem veszi el, hogy a motor mindig húz, ha forog a pedál, hiszen ha lustálkodunk, a motor teljesítmény is kicsi marad. Ezen kívül nagy előnye a hatótávban rejlik. Mivel nem mindig ugyanakkora az igénybevétel, az akku is lassabban merül, így ilyen biciklivel nem ritka a 100 km feletti hatótáv elérése.
Az is előnye annak, ha középen van a motor, hogy sokkal könnyebb defektet szerelni. De tényleg! Ez fontos szempont e-bike választás előtt, főleg, ha a pályázati feltételeknek meg szeretnénk felelni és munkába járásra vásároljuk. Amikor az út szélén kell orvosolni a problémát, nagyon nem mindegy, hogy mennyi alkatrészen kell keresztülverekedni magunkat, mire ki tudjuk venni a kereket. A kerékagyban levő motorhoz pedig vezetékek futnak, azok pedig útban lesznek. Meg lehet oldani persze azt is, de csak jobb, ha ne kell vele bajlódni.
A Neuzer Siena egy nagy hatótávú, ingázásra tökéletesen alkalmas nyomatékszenzoros ebike.
Elmondható tehát, hogy az állami támogatás nyújtotta lehetőséggel érdemes élni, és érdemes a több lehetőséget nyújtó modelleket választani. Amúgy is, ki ne szeretne 150.000 forintot spórolni?! – ennyivel kevesebbet kell a boltban kifizetni, a többit utalja a minisztérium.
A Neuzer kínálatában megfelel a pályázati feltételeknek minden nyomatékszenzoros pedelec, válassz kedvedre valót »